Thursday 7 June 2012

cemburu dengan orang lain ??





assalamualaikum.

i rasa dalam diri setiap manusia mesti akan ada perasaan cemburu dengan orang lain.tak kisah dari segi harta,paras rupa,kuasa,ilmu,agama,ape ape la. tau tak perasaan cemburu tu satu penyakit hati.tanpa sedar kita sebenarya memiliki penyakit syirik khafi(tersembunyi) atau cemburu dengan orang lain.

“Orang-orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surat itu bertambah kekafiran mereka, disamping kekafirannya yang telah ada dan mereka mati dalam keadaan kafir.” [At Taubah 125]

i tried to google about the effect of jealousy,but it is all about LOVE.lame.T_T.from my reading and usrah(we usually have usrah dekat rumah once a week where the speaker is my mom,hihi),perasaan cemburu boleh menyebabkan penyakit hati dimana susah nak terima kebaikan or pandangan orang lain or kotor la senang.penyakit hati ni parah kalau kita sendiri tak cuba untuk baiki atau ubati.


“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. kerana bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” [An Nisaa’ 32]

i rasa perasaan cemburu ni normal la bagi kita kita yang biasa ni.wuwu.tipulah kalau cakap i tak pernah cemburu.gile ape.selalu cemburu kasih sayang je la hihihi.tapi tak boleh la nak ikut kata hati.tapi kan cuba fikir balik,tak ke rasa macam kita ni tak bersyukur lansung dengan kurniaan yang diberi oleh-Nya.

let say u miskin,kais pagi makan pagi,nak compare dengan orang ada jet pejuang sendiri.jangan lah.you boleh makan lagi kan,u dikurniakan sihat tubuh badan untuk kerja.sempurna paras rupa ada mata ade hidung.cuba compare dengan orang takde mak bapak,makan pon kena mintak,ada penyakit kusta,tangan sebelah takde,kaki cacat,telinga putus,rupa hodoh,takde duit.cuba cuba bayangkan.

mesti korang bayangkan orang yang cantik,pandai,kaya,baik,jelitawan,hebat,pandai berkata,rendah diri tu sempurna kan.?i memang betul2 tak suke(sorry) dengan orang selalu puji u ni da la cantik,baik,humble,pandai,kaya=sempurna.ingat dengan benda2 camni sempurna ke?takde sape sempurna la kat dunia ni.Allah ni bijak,takkan la Dia nak cipta hambanya takde pape advantage kot.orang yang Allah kasi hidup indah kat dunia ni banyak tau kena soal nanti.lagi banyak kena hisab.ada paras rupa,kalau ada sedikit rasa bangga dalam diri,bumi pon tak hingin kite jalan atas dia.kalau kita kaya,dah sedekah ke?kalau kita pakai ape2 mahal ada sikit pon rasa nak menunjuk da berdosa.:).kalau lelaki puji perempuan cantik pon perempuan tu dapat saham dosa sebab siapa suruh tayang muka.(terasaT_T).

point die senang je,bersyukur.Allah ni suka orang2 bersyukur.Allah bagi kite akal,tak ternilai tu harga dia.kalau tak boleh jugak nak bersyukur,istifar,berzikir,baca quran. buang cemburu tu dengan yakin bahawa semua nikmat tu diberi oleh Allah dan Dia lah yang membahagikan kepada hambanya.


“Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia, dan Kami telah meninggikan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain beberapa darjat, agar sebahagian mereka dapat mempergunakan sebahagian yang lain. Dan rahmat Rabbmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.” (Az-Zukhruf: 32).

Dan hendaklah merasa senang jika saudaranya mendapatkan sesuatu sebagaimana ia senang mendapatkan untuk dirinya sendiri, berdasarkan sabda Nabi.
“Tidak beriman salah seorang dari kalian sehingga ia mencintai untuk saudaranya apa-apa yang dia cintai untuk dirinya sendiri.” 

cemburu boleh bawah gaduh babe.some people perceive me as sempurna which i am not,but alhamdulillah if u say i am.but to be honest,when u know yourself you'll know where the weaknesses are and i try to train myself to improve it.tapi kadang2 i rasa i gagal gile sob.

p/s:this is also for my own read.menangis kerana takut pada Allah tu lebih baik dari menangis kerana manusia.;)

till here then bye.;)

No comments:

Post a Comment

nak tinggalkan pesanan?sila lah :)

LoveLoveLove

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...